Vedtægter
Love for dansk urologisk selskab
Vedtaget på generalforsamlingen den 11.03.67 med ændringer vedtaget på generalforsamlinger den 19.04.74, den 28.04.79, den 26.04.80, den 10.11.84, den 22.11.85, den 05.04.91, den 06.03.98, den 15.05.01, den 17.05.04, den 14.06.07, den 11.11.12, den 08.04.16, den 09.11.18, den 18.11.22 og den 15.11.24.
§ 1
Dansk Urologisk Selskab har som formål at fremme uddannelse og forskning med relation til urologi, herunder basalforskning, klinisk forskning, teknologivurdering og kvalitetssikring. Selskabet skal afholde videnskabelige møder og gennemføre postgraduat undervisning.
Selskabet påtager sig rådgivning vedrørende uddannelseskrav i urologi og specialets indplacering i det danske sundhedsvæsen.
Selskabet skal formidle forbindelse med udenlandske urologiske selskaber.
§ 2
Dansk Urologisk Selskab er medlem af Lægevidenskabelige Selskaber (LVS). Det udgør sammen med de øvrige nordiske urologiske selskaber Nordisk Urologisk Forening.
Selskabet samarbejder med andre relevante lægevidenskabelige selskaber om speciallægeuddannelserne.
Selskabet repræsenterer dansk urologi i UEMS (Union European Mono Specialists) og EBU (European Board of Urology).
§ 3
Efter skriftlig anmodning til bestyrelsen kan denne som
A. ordinære medlemmer med stemmeret optage læger med dansk autorisation, der gennem deres praktiske eller videnskabelige arbejde har vist interesse for urologien.
B. ekstraordinære medlemmer uden stemmeret optage
- udenlandske urologer
- ikke lægelige akademikere, der gennem deres praktiske eller videnskabelige arbejde har vist interesse for urologien
C. ekstraordinære medlemmer uden stemmeret og uden adgang til generalforsamlingen optage firmaer med relation til urologien.
Tvivlstilfælde vedrørende medlemskab afgøres af generalforsamlingen.
§ 4
Æresmedlemmer kan udnævnes af en enig bestyrelse, når udnævnelsen er begrundet i en enestående indsats for urologien, for dansk urologi eller Dansk Urologisk Selskab. Udnævnelsen skal finde sted i forbindelse med en ordinær generalforsamling.
§ 5
1: Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen og bliver effektiv førstkommende 1. januar.
2: Som udmeldt betragtes den, der ikke har betalt kontingent i 2 år. Genoptagelse kan kun finde sted efter betaling af restancen.
3: Forslag om eksklusion af et medlem kan fremsættes af bestyrelsen eller af 15 medlemmer. Beslutningen om eksklusion tages på ordinær eller ekstraordinær generalforsamling i overensstemmelse med de i §§ 10 og 11 anførte regler.
§ 6
Kontingentet fastsættes hvert år på den ordinære generalforsamling efter forslag af bestyrelsen. Ekstraordinært kontingent kan pålægges medlemmerne, når det vedtages på en generalforsamling (ordinær eller ekstraordinær), på hvis dagsorden det har været opført.
Æresmedlemmer er kontingentfrie.
Ordinære medlemmer, som er fyldt 70 år eller er afgået fra deres stilling pga. alder eller sygdom er kontingentfrie.
Stk. 2
Regnskabsåret går fra 1. januar til 31. december, og kassereren fremsender efter den lægelige revisors godkendelse årsregnskabet til selskabets bestyrelse senest den 1. juni i det nye regnskabsår. Medlemmerne orienteres desuden om årsregnskabet ved den ordinære generalforsamling.
Årets resultat tillægges/fratrækkes selskabets egenkapital.
Selskabets årsregnskab udarbejdes af Lægeforeningens sekretariat og revideres af foreningens lægelige interne revisor.
§ 7
Bestyrelsen består af formand, næstformand, sekretær/kasserer, to yngre læger samt to menige medlemmer, der alle vælges på selskabets generalforsamling.
Alle undtagen de to yngre læger skal være speciallæger i urologi. Mindst én af de to yngre læger skal være i hoveduddannelse.
Bestyrelsen udpeger ét medlem fra bestyrelsen til uddannelsesudvalget.
Formand og næstformand vælges for tre år og kan ikke umiddelbart genvælges til samme post. Sekretær/kasserer, menige og yngre lægemedlemmer vælges for tre år og kan genvælges én gang. Bestyrelsen skal i sin opstilling af kandidater til bestyrelsen tilstræbe at alle tre uddannelsesregioner (Nord, Syd og Øst) er repræsenterede.
Under vakance i formandsposten fungerer næstformanden som formand indtil næste generalforsamling.
Formand og næstformand repræsenterer sædvanligvis selskabet i Nordisk Urologisk Forening, European Board of Urology (EBU), European Association of Urology (EAU), Société Internationale d’Urologie (SIU) og Lægevidenskabelige selskaber (LVS).
Eventuelle flere medlemmer eller suppleanter udpeges af bestyrelsen.
Hvis de yngre læger i uddannelse fastansættes som overlæger, afgår de ved næste generalforsamling.
Valg til bestyrelsen foregår ved skriftlig eller elektronisk afstemning, hvis ønske herom fremsættes på generalforsamlingen.
Nyvalgte medlemmer træder i funktion efterfølgende 1. december.
§ 8
På den ordinære generalforsamling vælges en intern revisor for 3 år. Genvalg kan finde sted.
Stk. 2
Ved opfordring fra offentlig myndighed udpeger bestyrelsen medlemmer til nationale og regionale råd og udvalg. De udpegede skal på forespørgsel fra bestyrelsen aflægge beretning ved generalforsamlingen.
Stk. 3
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg og arbejdsgrupper til løsning af faglige, videnskabelige, uddannelsesmæssige og organisatoriske opgaver. Bestyrelsen kan fastsætte tidsmæssige begrænsninger for deltagelse og foretage udskiftninger af deltagerne. Sådanne grupper og udvalg fremsender skriftlig beretning til bestyrelsen 6 uger før den ordinære generalforsamling. Samtlige skriftlige beretninger præsenteres i skriftlig eller elektronisk form ved den ordinære generalforsamling.
Stk. 4
Rejser, som bestyrelsesmedlemmer eller repræsentanter for selskabet foretager på bestyrelsens vegne, betales af selskabet.
§ 9
Selskabet forpligtes ved underskrift af to bestyrelsesmedlemmer i forening, hvor enten formand eller kasserer skal være den ene underskriver. Bestyrelsen kan endvidere give fuldmagt til Lægeforeningens sekretariat til brug for dennes varetagelse af administrativ assistance for foreningen.
§ 10
Generalforsamlingen er øverste myndighed i alle selskabets anliggender.
Den ordinære generalforsamling afholdes én gang årligt, i tilslutning til et fagligt møde i selskabet i efterårsmånederne. Tidspunktet for den ordinære generalforsamling skal meddeles medlemmerne direkte mindst 5 uger før afholdelse.
Meddelelsen skal indeholde oplysning om ledige tillidsposter (efter §§ 7, 8 og 12), hvortil valg skal foregå på den pågældende generalforsamling, og hvem bestyrelsen indstiller til de ledige poster. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen og evt. andre forslag til de på valg ledige tillidsposter skal være bestyrelsen i hænde senest 3 uger før generalforsamlingen.
Dagsorden for enhver generalforsamling skal tilsendes medlemmerne mindst 10 dage før generalforsamlingen og skal indeholde oplysning om, hvem der er opstillet til de ledige tillidsposter.
Generalforsamlingen skal ledes af en dirigent, der vælges af forsamlingen.
Skriftlig eller elektronisk afstemning på stedet skal anvendes, hvis ønske herom fremsættes til generalforsamlingen.
Generalforsamlingen afgør alt ved simpel majoritet med mindre selskabets love kræver andet (jf. §§ 13 og 14).
Sekretæren udsender referat af generalforsamlingen til medlemmerne inden 8 uger.
Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde.
§ 11
Ekstraordinær generalforsamling finder sted efter bestyrelsens beslutning, eller når mindst 10 medlemmer fremsætter skriftligt begæring herom til bestyrelsen. Begæringen skal indeholde angivelse af, hvad der ønskes behandlet på generalforsamlingen.
Denne skal afholdes senest 10 uger efter at bestyrelsen har modtaget begæring herom og indkaldes med de, for ordinær generalforsamling, angivne tidsfrister (§ 10).
§ 12
Uddannelsesudvalget rådgiver DUS’ bestyrelse og medvirker ved rådgivning af andre instanser/myndigheder i spørgsmål vedr. den urologiske speciallægeuddannelse samt generelle og overordnede aspekter af den lægelige postgraduate uddannelse.
Uddannelsesudvalget sikrer udveksling af erfaringer og koordinering mellem de tre videreuddannelses- regioner, hvad angår planlægning, implementering og evaluering af den urologiske speciallægeuddannelse. Uddannelsesudvalgets aktiviteter skal afstemmes med bestyrelsen, ligesom der aflægges beretning ved selskabets ordinære generalforsamling.
Uddannelsesudvalget består af 11 medlemmer:
- Ét medlem udpeget af bestyrelsen.
- Hovedkursuslederen og to postgraduate kliniske lektorer (PKL) fra videreuddannelses region øst og midt. Region syd har ikke PKL pga. en anderledes opbygning.
- Én yngre læge i urologisk hoveduddannelse.
- Seks speciallæger så vidt muligt repræsenterende de tre uddannelsesregioner (Nord, Syd og Øst).
Udvalget indstiller hovedkursusleder til DUS bestyrelse, der efterfølgende udpeger hovedkursusleder for tre år med mulighed for forlængelse.
Yngre lægemedlemmet samt de seks speciallæger vælges på selskabets generalforsamling. Valget gælder for to år med mulighed for genvalg én gang. Yngre lægemedlemmer, der har opnået speciallægeanerkendelse, afgår ved næstfølgende generalforsamling.
Uddannelsesudvalgets formand vælges blandt udvalgets medlemmer. Formanden skal være speciallæge i urologi. Mødeaktiviteter og forretningsorden fastlægges i udvalget. Udvalget konstituerer sig efter valget ved den ordinære generalforsamling.
§ 13
Ændringer i selskabets love kan kun ske på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, hvor mindst 1/4 af selskabets medlemmer er til stede, og mindst 2/3 stemmer for ændringerne.
Hvis generalforsamlingen ikke er beslutningsdygtig fordi det fornødne antal medlemmer ikke er til stede, indkalder bestyrelsen til en ekstraordinær generalforsamling, der indkaldes i overensstemmelse med reglerne i § 11.
Denne generalforsamling er beslutningsdygtig uden hensyn til antallet af mødte medlemmer. Vedtagelse kræver også her 2/3 majoritet.
§ 14
Selskabets opløsning kan kun finde sted efter at være vedtaget på en generalforsamling, på hvis dagsorden den har været opført.
Før opløsningen er gyldig, skal den godkendes med 2/3 majoritet ved urafstemning blandt selskabets ordinære medlemmer.
Ved selskabets opløsning overgår formuen til Lægevidenskabelige Selskaber (LVS).
Filer
PDF ikon dus_-_love_for_dansk_urologisk_selskab_-_opdateret_november_2016.pdf